Budsjettering på Meta kan være en utfordring. Man må finne ut hvor mye penger man skal bruke, når man skal øke og senke budsjettet, og så videre. Heldigvis har Meta kommet med en spennende oppdatering som er laget for de periodene du har salg og skal gå mye opp i budsjett raskt.
Denne oppdateringen gir deg muligheten til å forutsi både Metas og din egen reaksjon på budsjettøkningen. Du kan sette opp at i salgperioden, fra en dato til en annen, kan du øke det daglige budsjettet med en viss prosentsats.
Meta sier at dette vil bidra til å forutsi effekten av økningen, slik at læringsfasen ikke resettes. For deg som annonsør kan det også være trygg på at du øker budsjettet i takt med effekten.
Vår anbefaling er at du ikke dobler, tredobler eller firedobler budsjettet plutselig, men at du øker det gradvis over tid. Som hovedregel foreslår vi en 20% økning hver tredje dag. Men i perioder som Black Friday, påskekampanjer, back to school og så videre, kan du kjøre med høyere prosentsatser, ofte daglig.
Denne nye oppdateringen fra Meta gir deg muligheten til å styre dette mer automatisk, slik at du har mer kontroll og slipper å gå inn og passe på at du har husket å øke budsjettet.
Det er bra å se at Meta fortsetter å legge inn små endringer som betyr mye for annonsører. Vi kommer til å ta dette i bruk allerede fra første store salg hos våre neste kunder, og vi anbefaler deg også å teste og eksperimentere med dette.
For flere oppdateringer som dette, husk å abonnere på podcasten "Suksess med annonsering".
Mitt navn er Thomas Moen, og vi prates neste uke. Ha det fint!