Mine damer og herrer, hjertelig velkommen tilbake til en ny episode av Suksess med netthandel. Mitt navn er Thomas Moen.
Med meg har jeg kompanjong Thomas Skavhellen. Eller Skavhellen for kort. I dag skal vi snakke om noe som du er ekspert på, og som du elsker å bruke tiden din på og i. Det er ikke ofte jeg surfer på nrk.no for netthandelsnyheter.
Det er det ikke, men jeg var inne der og fant en veldig artig sak som jeg tenkte vi kunne diskutere litt. De har nemlig funnet ut at i Frankrike har de begynt på et par postkontorer, og så har de innført noe som heter prøverom. Dette er rett og slett for at når du mottar en pakke, du har kjøpt nye sko på nett, eller du har kjøpt nye klesplagg, i stedet for å gå hjem med denne pakken, som for deg er et godt stykke sikkert, så skal du ta på deg klærne og finne ut at det ikke passer.
Så skal du hele veien tilbake på postkontoret og levere det tilbake igjen. Så har de funnet ut at her kan vi ha prøverom, og så kan du prøve det på posten. Hvis det ikke passer der, og du har lyst til å sende noe tilbake igjen, så får du gjort det i samme slengen, rett og slett.
Så det som var veldig artig da, var jo det at NRK sendte denne forespørselen til Posten Norge, og det viser seg at det er et par postkontorer i Norge også som har denne ordningen. Men det er en prøveordning på prøverom, hvis du er med. Prøve-prøve, det er det altså.
Ja, det negative som kom ut av dette, som jeg ikke helt forstod da, det var jo det at det var særlig små nettbutikker, eller små butikker generelt, sånne butikker på hjørnet som ikke har nettbutikk, som var veldig mot dette her da, og mente at dette her ville skape overforbruk, det ville være ikke så miljøvennlig for det at det ble mer returer, for det at det var så enkelt å returnere. Egentlig sånn frem og tilbake her, hva tenker du? Jeg synes dette er utelukkende positivt. Jeg snakket med en nettbutikk i går som hadde 35 prosent retur rate.
Sleit masse med retur. Det gjør også at hun har brukt mye tid på at det skal være lett å returnere. Men det er også at hun har fokus nå på bedre størrelsesbeskrivelser, enklere beskrivelser av produktene, så hun skal redusere retur.
Men det å ha et prøverom for forbruker, der man kan enkelt teste produktene og eventuelt sende tilbake, synes jeg er veldig positivt, fordi jeg har mange produkter på mitt konto her nå, som jeg har handlet på nett og som jeg ikke har giddet enda å bytte, og som jeg er sikker på at vi nå er straks utenfor den lille vinduet før jeg kan returnere produktene. Så det å strømme inn i form av det, synes jeg er bra. Jeg synes det er bra at posten er relevant fortsatt.
Jeg kjenner faktisk en nettbutikk som har prøverom for posten i nærheten, og det hun har fått høre fra sine kunder, er at de var fryktelig trange i prøverommene. Så det er også noe posten må jobbe med å teste. Men jeg synes det er en kjempebra ting å teste ut og jobbe med.
Det skal være enkelt å handle på nett. Det skal være friksjonsfritt å handle på nett. Jo enklere det er, jo bedre, og det blir ikke mer overflod.
Det blir bare mer at folk handler det de ønsker å handle. Og nettbutikkene får mer konkret data på hva som passer folk og ikke passer folk, slik at de kan jobbe med å bli flinkere til å beskrive det til kundene sine også. Hvor mange postkontorer finnes det igjen i landet? Jeg føler det er veldig mye post i butikk.
I 1980 var det 2724 postkontorer. I 2011 var det 179. Og siste innsikt fra 2022 var at da la posten ned sine 25 postkontorer, og da er det kun seks postkontorer igjen.
Resten er post i butikk og den type ting. Så det er jo ikke mange postkontorer som er hjemme i Sverige. Kanskje det er de seks som igjen har dette prøverommet? Ja, altså, de har jo ikke så mange å velge mellom.
Jeg har også hørt at posten jobbet med en veldig god måte der du kan printe returlapper på printer med å bare skenne ting i postkontoret. Det er også en ting som jeg synes er positivt og bidrar til at folk bruker postkontoret til nyttige ting, og man får sjekke ting og rast enkelt sendt tilbake. Hvis det skulle vært en melding til italeranter, så ville det være at de som har post i butikk og så videre, de som har den type tjenester, de burde lage tilrettet for dette, for dette er absolutt en positiv ting.
Og du som har nettbutikk, du bør jo også prøve å legge tilrettet for å få mindre returer med, sånn som Thomas nevnte her, bedre produktbeskrivelser, bedre størrelsesguider og en enklere måte å få returordningen i gang på for å rett og slett se hvordan du kan vinke returerne dine. Helt klart. Så spennende.
Og så har vi gjerne et tips, sånn som det her, hvis du ser noe mer innenfor posten og innovasjon. Jeg synes det er spennende at posten prøver å holde seg aktuell, og jeg synes det er spennende at posten begynner å fokusere mer på netthandel, for det er det som dominerer mengden av bestillinger, av pakker som går gjennom systemene deres uansett. Så det blir kult å følge med på videre.
Det var det vi hadde for denne gang. Så håper du tar og begynner å ta sjansen på å kommentere under podkassen her, enten du ser den på YouTube eller der du lytter på podkaster. Gi det gjerne en rating, det trenger vi.
Det er fremdeles en ny podkast dette her. Og send den gjerne til kollegaene dine som trenger å høre dette. Absolutt.
Vi høres igjen neste uke for en ny episode av Suksess med netthandel. Adjø.